lördag, juni 02, 2007

John Sandh i Okej



Sommarmorgonen den artonde juli1965 föddes John Åke Sandh på Södertälje BB. Staden där han i hela sitt liv bott och verkat. John gick i Brunnsängsskolan i nio ar, en skolgång som han upplevde som trygg. Det gällde bara att få hyfsade betyg så att han skulle komma in pä optikerlinjen efter skolan. Framtiden var nämligen klar.
- Alla i min släkt är optiker. Min pap­pa har en butik nere i centrala Södertäljedär han arbetar. Jag har också arbetat där. säger John till OKEJ.
Efter nian började så John optiker­skolan i Stockholm där han gick ända till i våras då han hoppade av.
- Jag hade bara en termin kvar, pappa blev ganska arg nu när jag var sä nära hans mål. Själv har jag alltid varit lockad av andra saker också. Visst gillar jag att vara optiker, det är mycket möjligt att jag blir det efter Shanghai, men just nu vill jag prova på det här livet, fortsätter han.
- Det är en gammal pojkdröm som gåri uppfyllelse nu ler han stilla. För John är det mesta stilla och lugnt, han haralltid pejl pä det mesta och hetsar sällan upp sig. Tror ni kanske att han börjar bli divig? Näppeligen. För John är allt som normalt, förutom att han numera har ett stimulerande och trevligt jobb.
MINSTINGEN
Det har sina sidor att vara yngst i bandet även om det inte skiljer mer än något år mellan dem.
- De brukar låta mig göra skitjobben.Men det går jag inte på. jag brukar lura på dem de värsta grejerna, skrattar John som lärt sig att bita av när det behovs.
Många anser att John ar den av killar­na som ser bäst ut, något som han själv helst inte vill kommentera.
- Jag tycker att Shanghai visar upp ett fräscht yttre, liksom det givetvis är lika fräscht inuti. Utseendet spelar ingen roll.vi vill ge ett fräscht helhetsintryck. Abso­lut inte några slummiga divor som knar­kar och super, det är för många sådana i den här branschen, menar John.
John Sandh har också debuterat som skådespelare, det skedde i filmen "Grö­na män frän yttre rymden" som kommer att ha premiär på sportlovet.
- Det är bara en liten roll. Jag är medlem i en grupp som heter "The Bubbles', vår manager är Vargtass, skrattarJohn och berättar att Vargtass bjudit överhonom till Kalifornien på skallerormsjakt i öknen.
- Jag tror jag avstår, säger den inte alltför ormglade John.
John började spela gitarr i tioårsaldern och har inte slutat sedan dess.
- Nej, ännu kommer det att dröja. Jag gör allt jag kan för att lära mig spela ännu fler instrument, säger John och ler sitt söta leende.
FULLSTÄNDIGT NAMN: John Åke Sandh
FÖDD VAR OCH NAR: Södertälje 65-07-18
BOR: l en lägenhet som jag delar med
Ralph och Niclas i Södertälje.
FAMILJ: Mamma Marie och pappa Åke.
Bodil. 17, Jenny, 14.
FLICKVÄN: Hemligt
FAVORITFÄRG: Rosa
FAVORITTAL: sex
FAVORITMAT: Flygande Jacob
FAVORITBOK: deckare av olika slag
FAVORITFILM: "Jakten på den försvunna
skatten"
FAVORITSKÄDIS: Jamie Lee Curtis
TIDIGARE BAND: Rundgång
PERSON JAG BEUNDRAR: Sleven Spiel-
berg
PERSON JAG FÖRAKTAR: Adolf Hitler
NÄRMASTE KAMRATER: Medlemmarna i
bandet
POLITISK ÅSIKT: Har verkligen ingen
FAVORITMUSIK: Kiss, Duran Duran och
ABBA
ÖGONFÄRG: Brun
HÅRFÄRG: Brun
LÄNGD: 178 cm
VIKT: 65 kg
VAD ÄR DIN BÄSTA EGENSKAP: Sex
VAD ÄR DIN SÄMSTA EGENSKAP: Kan
inte säga nej
VAD JAG SKULLE RÄDOA OM DET
BRANN: Min gitarr
RÖKER: Nej
DRICKER: Mycket lite
VAD VILL DU HÄLSA DINA FANS: Jag önskar att jag fick en helkväll med var
och en av alla söta fans.
AV ULF WALOECRANTZ FOTO: GÖRAN LINDSJÖÖ

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har hittat hit via ett hett tips=)
Måste säga att min musiksmak har förändrats sen Shanghai-tiden...Till det bättre!!!
Ska läsa lite mer på din blogg...

6:00 em  
Anonymous Anonym said...

oooops...Bortgjord!!=) Trodde du var ett fan till Shanghai??? Men är du REX i Shanghai!!!?? Jag har TVÅ brev av er å den ena kan man läsa på min blogg!!! Nåt inlägg ner!!! Hihi.......Men jag har nån Lp med er i alla fall......Lyssnar inte så mycket nu.....;)

6:03 em  
Blogger Shanghai said...

Mariakoden:
Man kan aldrig bli bortgjord, bara memgjord. tack för ditt inlägg ;-
Vad är det som förändras? musiksmaken eller en själv?

3:01 fm  
Blogger Sweetheart said...

Snacka om nostalgi! Hade det mesta med er urklippt och i en pärm eller i ett kollegieblock ju. Men om det brann upp i branden eller försvann på annat sätt kommer jag tyvärr inte ihåg. Ska i alla fall ha kvar min rosa plånbok med din autograf på...

5:11 em  
Blogger Dennis said...

Men enligt den här intervjun var ju hans favoritbok Fantomens julalbum 78!
http://www.blaskoteket.se/artiklar/pa-scen/1986-8/shanghai-pssst-allt-du-vill-veta-om-john-sandh/

10:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home